Sammen om et bedre liv for alle mennesker

God Pinse!

Aske, Øyvind
06.06.2014
Pinsen er den kristne høytiden som feirer DHÅ`s komme 40 dager etter påske. Den kristne kirke anser pinsa som den kirkens fødselsdag og feirer den slik.
God Pinse!
Men pinsen og DHÅ er også en dyp åndelig personlig erfaring for mange. Atskillige mennesker kan vitne om pinsen som en erfaring av at det ble åpnet en kilde i dem, en kilde av glede. Og det er en kilde vi kan få god bruk for, det er så mye i livet som kan ta gleden bort fra oss.
 
Det er en misforståelse når det gjelder pinse og DHÅ. Det er at DHÅ bare blir gitt til de som får det til. DHÅ er for alle troende, gitt som en ressurs og livskilde til alle som vil følge Jesus gjennom livet. Til alle de fattige i Ånden. Idealet om den vellykkede kristne er en løgn fra vår motstander som vil ta motet fra oss. Alle Guds barn strever med livet. Den som sier noe annet vil jeg gjerne møte. Vedkommende avviker i tilfelle fra Bibelens troende og etterfølgere av den evige og levende Gud.  Når vi studerer livet til Bibelens helter ser vi at de var vanlige mennesker med vanlige problemer akkurat som deg og meg:
 
Noa drakk seg full, Abraham var for gammel, Isak var en dagdrømmer, Jakob var en løgner, Lea var lite pen, Josef ble mishandlet, forfulgt og puttet i fengsel, Moses hadde problem med stamming, Gideon var redd, Samson var en kvinneforfører, Rahab var en prostituert, Jeremia og Timoteus var for unge, David brøt ekteskapet og var en morder, Elias var suicidal, Jesaja forkynte naken, Jona rømte fra Gud, Naomi var enke, Job gikk konkurs, Peter fornektet Jesus, Disiplene falt i søvn midt i bønnemøtet, Martha bekymret seg om alt mulig, Den Samaritanske Kvinnen hadde skilt seg flere ganger, Sakkeus var for liten, Paulus var for religiøs og Lasarus var død.
 
Så neste gang du føler deg redd eller usikker om Gud kan gjøre sitt verk gjennom deg, husk da på disse og bli oppmuntret: Gud kan bruke alle! Husk også på pinsen og den gledens kilde som Gud har åpner for alle sine.  «Ånden og bruden sier: Kom! Og den som hører dere skal si: Kom! Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann som gave.» Åp 22.17
GOD PINSE!

© 2008 Metodistkirkens Misjonsselskap
Postboks 2744 St.Hanshaugen
0131 Oslo

Besøksadresse: Akersbakken 37, 0172 Oslo 

Telefon: 23 33 27 00
E-post: misjonsselskapet@metodistkirken.no

Gavekonto: 3000 13 88084 

Vipps og SMS: 2248

En del av Metodistkirken i Norge
metodistkirken.no

Org. nummer: 974 230 887

Powered by Cornerstone